5 Beste Black Friday Marketing Campagnes

5 Beste Black Friday Marketing Campagnes

Black Friday komt eraan! De Black Friday drukte geeft bedrijven de perfecte kans om hun merk te promoten en meer te verkopen. De concurrentie is echter sterk. Het is tijd om alles uit de kast te halen en de beste Black Friday campagne te creëren die de wereld ooit gezien heeft.

Krijg inspiratie voor het organiseren van jouw campagne met deze 5 beste Black Friday campagnes:

Voor Een Goed Doel

Bron: Patagonia

Wat is een betere manier om het feestseizoen te starten dan een goed doel te steunen? In plaats van focussen op het verhogen van de opbrengst door kortingen en aanbiedingen, komen veel merken op met Black Friday campagnes om gemeenschappen en goede doelen te helpen. Deze Black Friday strategie verbetert niet alleen de reputatie van je merk, maar het maakt ook de wereld een betere plek.

Het buitenkleding merk Patagonia organiseerde een van de beste Black Friday campagnes voor een goed doel tot nu toe. Patagonia staat al bekend om het opkomen voor milieu behoud. Ze doneren al aan 1% for the Planet een non-profit organisatie dat leden bemoedigd 1% van hun jaarlijkse opbrengst bij te dragen aan milieu organisaties.

Patagonia ging hier iets verder mee met hun Black Friday advertentie campagne waarin ze hun 100% for the Planet campagne aankondigde. Hiervoor zouden ze 100% van de opbrengsten tijdens Black Friday aan goede doelen en organisaties geven om een verandering te maken in de huidige milieu situatie.

Tot verbazing van Patagonia bracht hun Black Friday campagne meer dan $10 miljoen op, in plaats van de verwachtte $2 miljoen. Deze Black Friday marketing strategie laat zien dat klanten graag wat extra betalen als ze weten dat het gebruikt wordt om de wereld een betere plek te maken.

Een Kleine Afwijking

Bron: Barnes & Noble

Sommige merken zijn niet bang om iets anders te doen met hun Black Friday marketing strategie. In plaats van de prijzen te verlagen komen ze op ideeën waarmee ze nog steeds profiteren van de shop feestdag.

Met dit in gedachte besloot boekenwinkel Barnes & Noble een onverwachtse Black Friday marketing strategie te gebruiken dat uiteindelijk hun meest succesvolle campagne tot nu toe werd. Ze promootte meer dan half miljoen boeken met handtekening van schrijvers als onderdeel van hun campagne. Klanten namen deze kans om een exemplaar van hun favoriete boek te scoren als cadeau voor hunzelf of hun dierbaren.

De Black Friday marketing strategie van Barnes & Noble laat zien dat je niet bang moet zijn voor een unieke aanpak als het gaat om promoties. Aanbiedingen en kortingen zijn een populaire strategie, maar het is het beste om een campagne te creëren dat waarde heeft voor je klanten.

Houd Stand

Bron: Hiut Denim

Hoewel velen van Black Friday en de bijbehorende aanbiedingen en kortingen houden, heeft het een negatieve reputatie gekregen. Sommige mensen, waaronder online en offline bedrijfshouders, zijn moe van overvolle winkels op de feestdag en ongezonde consumentisme.

Merken zoals Hiut Denim, een klein maar geliefd Jeans merk uit Wales, stond op tegen Black Friday met een anti-Black Friday campagne genaamd Buy Less, Buy Better, ofwel Koop Minder, Koop Beter. Ze sloten hun webshop gedurende Black Friday en boycotte zo de feestdag. De eigenaren van Hiut Denim geloven dat kleine bedrijven zoals die van hun al eerlijke prijzen aanbieden. Ze uitten dat ze geloven at Black Friday een competitie is om te zien wie het goedkoopst kan zijn en dat het ongezonde consumentisme aanmoedigde.

Velen steunde Hiut Denims’ campagne. Door hun campagne werd het merk zelfs bekend onder nieuwe groepen. Dit laat zien dat je altijd trouw moet blijven aan je eigen waarden, zelfs als dit betekent dat je tegen de norm in gaat.

Maak Het Makkelijk

Iedereen weet al dat je goede aanbiedingen en kortingen hebt tijdens Black Friday. Neem de kans om te focussen op iets wat echt alleen jij kan bieden aan je klanten.

Amazon maakte een advertentie dat een kantoor medewerker liet zijn wiens smartphone een notificatie over een Black Friday deal van het multinational technologie bedrijf gaf. Daarna krijgt hij een afbeelding van het gezicht van de man gekleed in bedrukte Amazon dozen. De tagline voor de advertentie is “Laat de deals naar je toe komen”.

Amazon legt de focus op het gemak wat klanten kunnen ervaren als ze gebruik maken van Amazon’s producten en diensten op de feestdag. Klanten hoeven niet naar de beste deals te zoeken op hun website, het kan allemaal naar hun toe komen door gebruik van automatische notificaties.

Meer is Meer?

Bron: Cards Against Humanity

Ooit een Black Friday idee bedacht dat zo gek klonk maar misschien wel zou werken? Veel merken zijn bereid risico’s te nemen als de situatie het toe staat op deze shop feestdag. Neem het bedrijf Cards Against Humanity bijvoorbeeld. Het merk staat al bekend om zijn wilde humor, alleen een merk zoals deze kon deze Black Friday campagne laten slagen.

Terug in 2013 zorgde Cards Against Humanity voor een oproer toen ze hun prijzen verhoogden met $5 als onderdeel van hun Black Friday promotie. De meeste zouden zo een zet gestoord en onpraktisch noemen. Het bedrijf slaagde er echter in om meer spellen dan normaal gesproken te verkopen, ondanks de prijs verhoging.

Sommige Black Friday ideeën kunnen op het begin erg gek zijn. Maar met de juiste strategie, voorbereiding, en executie kan je het gemakkelijk laten werken.

Met zoveel bedrijven die hun aanbiedingen promoten moet je de kans pakken om creatief te zijn met jouw Black Friday marketing strategie. Je kan online en offline tools gebruiken, zoals flyers, borden, en social media. Wees niet bang om tegen de norm in te gaan! Creatieve Black Friday advertenties geven je een grotere kans om jouw merkzichtbaarheid te vergroten en om jouw verkoop doelen te behalen.