Inspiratie, Marketing
5 geweldige marketing oorlogen tussen grote merken
Een belangrijk onderdeel van marketing is ervoor zorgen dat je je onderscheidt van de concurrentie. Want er is tegenwoordig heel veel concurrentie in vrijwel elke industrie. De strijd om er beter uit te zien dan de ander leidt hier en daar tot wat onderlinge frictie tussen merken; merkenoorlog!
Bij een echte merkenoorlog wordt alles uit de kast getrokken. De kunst is om altijd scherp te zijn en snel te reageren op plaagstoten van de concurrent. Maar hoe doe je dat? In deze blog nemen we een aantal grote merkenruzies onder de loep.
BMW vs Audi
BMW en Audi staan erom bekend dat ze elkaar al jaren flink aanpakken. Of het nu gaat om verkiezingen voor beste auto van het jaar of nieuwe automodellen, ze zoeken elkaar vaak op. Bovenstaande foto is één van de bekendste onderonsjes. Audi’s ‘Your Move, BMW’ billboard werd razendsnel overtroffen door een nóg groter billboard met ‘Checkmate’. Zo moet het dus. De twee gingen daarna nog even door met de volgende ‘zetten’:
Pepsi vs Coca Cola
De twee grootste colamerken op aarde, Coca-Coca en Pepsi, strijden al jaren om de troon. Daarbij maken ze ook gebruik van slimme reclames tegen elkaar. Bovenstaand voorbeeld laat zien hoe belangrijk het is om snel te reageren. De designers van Pepsi hebben nauwelijks hun handen vies hoeven maken, alleen de tekst is aangepast.
McDonald’s vs Burger King
In de fastfoodwereld zijn er ook twee giganten die het al een flinke tijd met elkaar aan de stok hebben: McDonalds’s en Burger King. Vaak is het Burger King die uithaalt, net zoals in dit voorbeeld. Vechten doe je niet met iemand die kleiner is dan jij, maar Burger King doet het stiekem toch.
Samsung vs Apple
De merkoorlog tussen Apple en Samsung is vaak erg vurig. Wat hierin opvalt, is dat ook veel van de trouwe merkfans elkaar online flink onder vuur nemen. In het bovenstaande voorbeeld opent Samsung het vuur en is Apple er als de kippen bij om te reageren.
Durex vs De Rest
Durex koos ervoor niet één concurrent uit te kiezen, maar nam ze allemaal op de hak. In een supereenvoudige poster laten ze alle klanten die voor een ander merk hebben gekozen weten wat de consequenties kunnen zijn. Een verfrissende inhaker op een feestdag. Eenvoudig, maar heel erg treffend.
Dus dat waren onze favoriete merkoorlogen! Zijn we er één vergeten? Wat is jouw favoriet? Laat het ons vooral weten in de reacties!