Marketing
5 Kerst Campagnes die Flink de Mist in Gingen
Het is alweer bijna Kerst! Het is dus weer tijd voor bedrijven om aan hun marketingcampagnes speciaal voor de feestdagen te werken. Ze gebruiken verschillende soorten media in hun campagnes in de hoop om onze aandacht te grijpen. Met zoveel concurrentie voor onze aandacht, moeten ze steeds creatiever zijn.
Er zijn Kerstcampagnes die de plank flink misslaan. Of, als we eerlijk zijn, sommige marketing campagnes resulteren in regelrechte PR nachtmerries. Hier zijn vijf voorbeelden van Kerst campagnes waar elke marketeer van kan leren. Althans, als je wilt weten hoe het niet moet.
1. Domino’s Rendier Bezorgservice
Domino’s is een merk dat erom bekend staat van een publiciteitsstuntje op zijn tijd te houden. Daarmee spelen ze graag met de bezorging. Een goed voorbeeld is van een paar jaar geleden, toen ze in Australië taarten bezorgden met een drone. Domino’s Japanse marketingafdeling is hier vast door geïnspireerd, want tijdens de Kerstperiode besloten zij hun pizza’s te bezorgen met – ja, echt – rendieren.
Klinkt als een topidee, toch? Vinden wij ook, maar de Japanse rendiergemeenschap stond er iets negatiever in. Het blijkt namelijk lastiger dan gedacht om een rendier te trainen als je niet de kerstman bent. De rendieren hadden allemaal een sterke eigen wil, wat resulteerde in te late bezorging en koude pizza’s. Voordat de campagne goed en wel was begonnen, besloot Domino’s om hun scooters dan maar om te turnen tot rendieren. Zonde.
2. Bloomingdale’s Blunder
Bloomingdale’s prinscampagne uit 2015 is een goed voorbeeld van een campagne die totaal de mist in ging. Als je een snelle blik werkt op de foto, zie je een man en vrouw, beiden goed gekleed. Maar als je de tekst leest, gaan je armharen recht overeind staan. “Spike your best friend’s eggnog when they’re not looking”, ofwel: “Gooi iets in het drankje van je partner als diegene niet kijkt”. Whoa.
Dus, wat gaat er hier fout? Zeker met de toegenomen aandacht voor seksuele intimidatie in de Verenigde Staten in het achterhoofd, is dit een erg smakeloze en ongevoelige manieren van reclame maken. Het was vast de bedoeling om gewaagd over te komen, maar dat is niet bepaald goed uitgepakt.
3. Morrisons for your Christmas
We weten niet hoe het met jullie zit, maar wij hebben flink genoten van deze 1,5 minuut lange reclame. Een hoofdrolspeelster die in de ring probeert te worstelen met een dode kalkoen? Wij zijn verkocht. Maar geloof het of niet, de klachten stroomden al snel binnen toen deze commercial voor het eerst op de buis verscheen.
De heisa werd veroorzaakt door een klein stukje van de reclame die er snel is uitgeknipt. In deze scene voert een kind pudding aan een hond tijdens het eten. Dit is natuurlijk heel goed bedoeld, maar pudding schijnt dus dodelijk te kunnen voor honden. Oeps.
4. Warburtons krijgt onverwacht publiek
Wel eens van de furries gehoord? De furries is een groep mensen die zichzelf graag verkleden als cartoon dieren. Deze gemeenschap is flink actief op Instagram en maken regelmatig gebruik van de hashtag #CrumpetCreations.
De Britse bakkerij Warburton was niet op de hoogte van de furries. Toen ze voor de Kerst een wedstrijdje wilden opzetten op Instagram voor hun beroemde crumpets, besloten ze om de hashtag #CrumpetCreatons te gebruiken, waarmee ze dus dezelfde hashtag als die van de furries kozen. Toen klanten van het merk op de hashtag zochten, troffen ze dus niet bepaald de foto’s aan die ze verwachtten… Een klein onderzoekje van Warburton’s kant had dit natuurlijk gemakkelijk kunnen voorkomen.
5. Chanoeka of Kerst?
Mensen willen nog wel eens vergeten dat Kerst voortkomt uit religie. Het is natuurlijk erg belangrijk om daar respectvol en bedachtzaam mee om te gaan als marketeer.
Bij Macy’s waren ze echter een beetje slordig. Deze e-mail kondigt een sale aan om je last minute cadeautjes te kopen, maar iemand in het kantoor verwarde Chanoeka met Kerst. Het komt wel eens voor dat Chanoeka en Kerst op dezelfde dag vallen, maar daar houdt de vergelijking tussen de twee feesten wel op. Gezien Macy’s een flink groot bedrijf is, zal deze e-mail naar flink wat klanten zijn gegaan. Altijd even dubbelchecken!
Elk jaar zorgt de Kerstperiode weer voor veel mooie kerstcampagnes waarbij bedrijven de aandacht kunnen vestigen op hun producten. Maar, zoals je hebt gelezen, wordt de plank ook wel eens flink misgeslagen. Daarom moet je zorgen dat je de juiste keuzes maakt dit jaar en goed voorbereid met je Kerstmarketing begint. Hebben we nog wat epic fails gemist? Laat het ons vooral weten in de reacties!