Buitenreclame, Marketing
6 Creatieve Manieren om PVC Spandoeken te Gebruiken
Er zijn veel creatieve manieren om betaalbare spandoeken te ontwerpen die ervoor zorgen dat jouw bedrijf écht opvalt. Hier zijn een aantal geweldige voorbeelden:
1. Glow in the Dark
Op dit spandoek van Rentokil, een bedrijf voor ongediertebestrijding, staat een kakkerlak afgebeeld met de slagzin, “There’s never just one”. Vrij vertaald: er zijn er altijd meer dan één. Het is eerst wat verwarrend, totdat de zon onder gaat. De glow in the dark afbeeldingen van kakkerlakken worden namelijk zichtbaar in het donker. Dit slimme ontwerp legt de nadruk op hoe moeilijk het is om ongedierte te bestrijden en dat ze vaker actief zijn in de avonduren.
2. Creëer een Illusie
Spandoeken worden niet alleen gebruikt voor het promoten van producten of evenementen. Ze kunnen ook worden gebruikt om een eenvoudige illusie te creëren. Kleine banners met door bevers gekauwd hout erop afgebeeld werden gewikkeld om een aantal bomen in een willekeurige straat. Een bord met een feitje over bevers werd vlak naast de bomen neergezet. Dit was een marketingstunt van Science World’s uitgave over de bever.
3. Treffende en Contrasterende Kleuren
Goed kleurgebruik is erg effectief om de aandacht te trekken. Het Milwaukee Public Museum publiceerde deze 3D afbeeldingen van een aantal bezienswaardigheden in het museum op hun spandoeken. De simpele maar levendige en contrasterende kleuren maken iedereen geïnteresseerd in wat het museum te bieden heeft.
4. Realistische Simulatie
Grote banners kunnen worden gebruikt om een realistische simulatie te maken, zeker wanneer je het ziet van veraf. In een poging om het toerisme een boost te geven via marketing, printte Air New Zealand een banner van een waterval en zette ze daar een pop op in een kajak. Van veraf lijkt het zoals je ziet net echt.
5. Minimalistisch maar Gedurfd
Door alleen essentiële elementen en informatie te gebruiken creëer je pakkende banner vlaggen waar je gemakkelijk de aandacht mee trekt. Het Festival Cultural Cinema gebruikte twin banners, waarbij de ene banner alle belangrijke informatie bevatte en de ander alleen een afbeelding van een oog.
6. Denk Groot
Het goede ontwerp en de juiste plaatsing van de banner kan alles echt naar een hoger niveau tillen. Zo hing de San Franciso Zoo baniervlaggen aan hoge lantaarnpalen. Het gebruik van de lantaarnpaal als het lichaam van de giraffe is geniaal en brengt de banners echt tot leven.
Het kan natuurlijk altijd nog extremer. Eichborn, een uitgever met een flink gevoel voor humor, maakte tijdens de Frankfurt Book Fair in 2009 reclame voor zijn beursstand met “Flyvertising” .
Het Duitse bureau Jung von Matt/Neckar verzon een marketingcampagne geïnspireerd door het Eichborn logo van een vlieg. Kleine banners werden aan 200 vliegen vastgemaakt met natuurlijke was. De vliegen werden vervolgens losgelaten in het gebouw. De miniatuurbanners vielen na verloop van tijd van de vliegen af, zonder dat de vliegen daar iets aan overhielden. Een vrij extreem idee dat we niet per se aanraden, maar door de creativiteit werd het bedrijf zeker opgemerkt.