7 Makkelijke Gespreksopeners voor de Volgende Beurs

7 Makkelijke Gespreksopeners voor de Volgende Beurs

Beurzen zijn de perfecte plek om potentiële klanten warm te maken voor jouw bedrijf. We weten echter dat het aanknopen van een gesprek makkelijker gezegd dan gedaan is. Het kan zelfs best eng zijn. Maar geen zorgen, wij zijn er om je te helpen. We gaan je helpen om het ijs te breken met deze handige gespreksopeners.

Met deze coole gespreksstarters ben je binnen een mum van tijd de koning van de koetjes en kalfjes:

1. Zorg voor een interessante display

1. Zorg voor een interessante display | 7 Makkelijke Gespreksopeners voor je Volgende Beurs

Een oogverblindende en interessante display is verreweg het belangrijkste element om een gesprek mee te kunnen starten. Het maakt mensen namelijk nieuwsgierig om meer te weten te komen over jouw bedrijf. Zet bijvoorbeeld samples of prototypes van je product neer. Hang een infographic op of speel een videopresentatie af over jouw diensten. Deze middelen kunnen helpen bij het openen van een gesprek.

Here zijn manieren om een gesprek te openen:

  • Wat vind je van deze demo?
  • Maakt deze videopresentatie je nieuwsgierig naar onze nieuwe state-of-the-art action cam?

2. Stel open vragen over de aanwezigen

2. Stel open vragen over de aanwezigen | 7 Makkelijke Gespreksopeners voor je Volgende Beurs

Mensen praten graag over zichzelf, probeer het maar eens uit. Zorg dat je open vragen stelt en vraag mensen naar hun eigen situatie. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijker een persoonlijke band opbouwt met de potentiële klant.

Onthoud: bezoekers komen langs voor uiteenlopende redenen, dus pas je open vragen aan op iedereen die je spreekt.

Een aantal goede voorbeelden van open vragen zijn:

  • “Wat bracht je naar deze beurs?”
  • “Hoe behulpzaam is deze beurs tot nu toe geweest om jouw belangrijkste probleem op te lossen?”

3. Vraag naar hun pijnpunten die jouw bedrijf kan oplossen

In plaats van heel direct te zijn over je het verkopen van je product of dienst, kun je proberen een vraag te stellen die hun probleem centraal stelt. Daarbij kun je gelijk de oplossing die jij kunt aanbieden benadrukken. Deze strategie zal hun aandacht grijpen en zorgen dat ze zich op hun gemak voelen. Als ze het genoemde probleem ook echt ervaren, kun je jouw product gaan introduceren,

Voorbeeld:

  • Ben je het zat dat je je laatjes niet netjes geordend krijgt?
  • Kost het je moeite om je plantjes te laten groeien?

4. Stel relevante vragen die onthullen wat jij doet

Dit is een standaard en eenvoudige salesvraag. Of de beurs bezoeker nu iets weet van jouw bedrijf, producten of dienst of niet, met dit soort vragen begin je gemakkelijker over jouw product of dienst.

Voorbeeld:

  • Wat weet je van ons bedrijf/product/dienst?
  • Heb je ooit gehoord van de organische henna haarverf methode die ons bedrijf heeft gelanceerd?
  • Ben je toevallig op zoek naar een shampoo die is gemaakt van natuurlijke ingrediënten?
  • Ken je onze nieuwe lijn van lokaal geproduceerde vegetarische snacks.

5. Bied een demonstratie van jouw product of dienst aan

5. Bied een demonstratie van jouw product of dienst aan | 7 Makkelijke Gespreksopeners voor je Volgende Beurs

Product of service demonstraties zijn een geweldige manier om een verkooppraatje te beginnen. Het is een goede kans voor jou om over het product en de voordelen voor jouw potentiële klant te vertellen, terwijl de ander daar juist weer vragen over kan stellen. Het biedt gelijk de kans om het product uit te proberen en te kijken of het iets is wat ze zouden willen kopen.

Als je klaar bent met de demo maar de klant twijfelt nog steeds, kun je ze een visitekaartje, brochure of catalogus aanbieden voor als ze er in de toekomst nog eens op terug willen komen.

Voorbeeld:

  • Zou je dit product in actie willen zien?
  • Ik ga je nu iets laten zien wat je versteld zal laten staan.

6. Bied een sample van je product aan

6. Bied een sample van je product aan | 7 Makkelijke Gespreksopeners voor je Volgende Beurs

We houden allemaal van gratis voorproefjes, een klassieke manier om een gesprek aan te knopen. Bijna alle bedrijven die dit kunnen, maken er gebruik van.

Als je mensen een voorproefje van jouw product geeft, kun je beurs bezoekers gelijk duidelijk maken wat jouw product onderscheidt, wat de speciale ingrediënten zijn en wat je er als klant aan hebt. Een proefje geeft ze de kans je product te leren kennen en vergroot de kans dat ze het kopen.

Je kunt ze ook een leuke katoenen tas aanbieden met je product en flyer, waarop staat wat jouw bedrijf doet en wat je product bijzonder maakt. Als je iets gratis uitdeelt, zullen mensen sneller geneigd zijn te stoppen en even een praatje te maken.

Voorbeeld:

  • Wil je onze lotion gemaakt van natuurlijke en organische ingrediënten uitproberen?
  • Probeer onze organische en vegetarische kaas van cashewnoten!

7. Lok ze naar binnen met een spel of uitdaging

7. Lok ze naar binnen met een spel of uitdaging? | 7 Makkelijke Gespreksopeners voor je Volgende Beurs

Betrek voorbijgangers in een spelletje of uitdaging. Geef ze bedrukte notitieblokken, pennen of andere prijzen, of ze nu winnen of niet. Probeer ervoor te zorgen dat de spelletjes en uitdagingen zo goed mogelijk passen bij je bedrijf.

Voorbeeld:

  • Heb je je zelfgemaakte chocoladereep al ontvangen?
  • Kan je raden hoeveel kauwgomballen er in deze pot zitten?

Met deze gespreksopeners wordt het gemakkelijker om een verkooppraatje op te starten met potentiële klanten. Houd wel in je achterhoofd dat je daden minstens zo belangrijk zijn als je woorden.

Herinner deze drie belangrijke dingen:

  • Bereid je vragen van tevoren voor. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk. Maak een lijst met mogelijke open vragen en one liners die je kunt gebruiken.
  • Wees bewust van je lichaamstaal. Herinner eraan dat je lacht en geregeld oogcontact maakt. Knik ook mee met mensen om interesse te tonen in wat mensen te zeggen hebben.
  • Oefen je tekst. Dat voelt misschien een beetje vreemd, maar het oefenen van je vragen en statements zorgt ervoor dat je meer zelfvertrouwen uitstraalt tijdens een gesprek. Hoe meer zelfvertrouwen je uitstraalt, des te meer het natuurlijk zal voelen en overkomen.

Ben je klaar voor een praatje met de klanten? Laat ons vooral weten hoe het is gegaan!