4 tips om jouw horecazaak te promoten

4 tips om jouw horecazaak te promoten

Het mag wel weer eens een jaartje meezitten voor de Nederlandse horeca. Na dik vier jaar crisis en diverse nadelige wetgeving is het tijd voor weer een beetje leven in het restaurant- café- of hotelbedrijf. Want zeg nou zelf: zonder horeca is het toch oersaai in ons kikkerlandje?

Het lekkere weer wat in aantocht is moet jou als horeca ondernemer als muziek in de oren klinken, maar de tijd dat de mensen “uit zich zelf” de weg naar je etablissement vonden is toch echt wel voorbij. De moordende concurrentie van het “thuis koken”, mede mogelijkheid gemaakt door onze vrienden van de “Appie”, maken de weg naar het restaurant voor vele bezoekers slechts een sporadische bezigheid. Het café is al jaren slechts een bezigheid voor “soms” en de overnachting in “dat leuke kleine hotelletje” wordt vaker vervangen door de gang naar een grote keten met stuntprijzen. Leuk al die deprimerende info, maar hoe zorg je dat het tij gekeerd wordt?

Promoot je horecazaak anders

Iedereen heeft zijn mond vol van online marketing, maar de meest effectieve manier van reclamemaken is nog steeds de “gedrukte media” oftewel flyers en folders. Het promoten van jouw horecabedrijf kost tegenwoordig slechts een fractie van vroeger, en veel ondernemers hebben niet in de gaten dat dit toch echt HET middel is om je horecazaak onder de aandacht van je publiek te brengen. Flyers met jouw eigen ontwerp laten drukken en deze direct huis-aan-huis laten verspreiden, is de uitgelezen mogelijkheid om publiek te trekken. Flyers drukken doe je al voor een paar tientjes, en het huis-aan-huis verspreiden kost niet veel meer dan een paar honderd euro per middelgrote gemeente. Zet dat maar eens af tegen de gemiddelde krantenadvertentie, waar je toch vaak maar weinig respons op hebt, dan zal je zien dat flyers nog steeds een geweldig effect oplevert!

Tip 1: Wees origineel

Leuk, zo’n flyer, maar waar moet je allemaal op letten? Onze eerste tip ligt voor de hand, maar: wees origineel. Je boodschap blijft immers het langst hangen als deze ook echt onderscheidend vermogen heeft. Dat kan zitten in het ontwerp wat je op je flyers laat drukken, maar ook in de gekozen tekst, of juist het aanbod wat je doet. Laat je creativiteit de vrije loop!

Tip 2: Zorg dat je gezien wordt

Als je flyers laat drukken, zorg dan dat je opvalt. Dat lijkt een simpele tip, maar wordt vaak vergeten. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het “gesealde” pakketje aan reclame wat je wekelijks in je brievenbus krijgt. Valt dat op? Jazeker! Want wist je dat meer dan 70% van alle vrouwen in Nederland dit pakket van voor-tot-achter uitpluist? Onze tip is de volgende: zorg dat je met een dikke flyer in het sealtje zit. Grote kans dat je opvalt tussen de andere folders en gedrukte flyers. En dikke flyers drukken is slechts een fractie duurder dan dunne, dus tel uit je winst!

Tip 3: Zorg voor herhaling

Je boodschap blijft pas echt goed hangen als mensen hem vaker zien. Zorg dus dat je jouw boodschap door vertaald. Als je bijvoorbeeld posters drukt, een spandoek aan de gevel hangt of nieuwe menukaarten aanschaft, zorg dat je boodschap op alle items hetzelfde is. Zo creëer je herkenning en zorg je er voor dat jouw bezoekers je boodschap gaan herkennen.

Tip 4: Zorg voor een optimale service

Deze laatste tip is misschien wel onze belangrijkste tip en is de beste vorm van reclame: zorg voor een optimale service. Klanten in jouw horecabedrijf moet je koesteren en in de watten leggen, zeker als je ze eenmaal binnen hebt. De Nederlandse horeca heeft hierin echt nog wel wat te leren, zeker als je het vergelijkt met het buitenland. Tegen een goede service, daar kan geen gedrukte flyer tegenop, is eigenlijk onze belangrijkste tip.

Bekijk hier al het horecadrukwerk.

Aan alle horeca ondernemers: een fijne en succesvolle zomer!