Een beursstand inrichten: maak het leuk – ook voor jezelf! We kennen de voordelen van beurzen allemaal: enthousiast netwerken, veel exposure en veel – heel veel – nieuwe contacten opdoen. Het is geen wonder dat bedrijven de beurs met grote pijlen in hun agenda markeren: het is het ideale moment om je te laten zien!

Maar met zoveel stands en zoveel concurrentie, hoe zorg je ervoor dat jouw stand en ontwerp opvallen? Je wilt het liefst alle bezoekers naar binnen trekken; je wilt dat niemand jouw presentatie mist en dat de standbouw niet voor niets is geweest. Een beurs is niet altijd de ideale plek om rustig zaken te bespreken, maar je kunt je beursstand inrichten om zowel mensen aan te trekken en een rustige plek te zijn! Toegegeven, een beursstand maken is veel werk en kan onoverzichtelijk worden. Daarom geeft Drukzo je vier beursstand tips. Dan wordt het toch nog een beetje ‘zonder moeite, zo geregeld’!

1. Ik zie, ik zie, een USP…

Het liefst heb je een tour over de beursvloer. Een gids die je de meest interessante plekken laat zien, of bordjes die je vertellen waar je heen moet. Oh, dat laatste heb je zelf invloed op! Voordat een beursstand inrichten aan de orde komt, moet je ervoor zorgen dat je de basics klaar hebt. 80% van wat we zien komt uit beeld, 20% uit tekst. Moet je dan een infographic van jouw verhaal maken? Zeker niet! Houd de USP’s kort en duidelijk, dan is het net zo visueel als een afbeelding.

In een setting waar zo veel andere bedrijven zijn, die potentieel hetzelfde bieden, is een beursstand maken iets dat je met veel aandacht moet doen. Maar soms, heel soms, is het goed om met koeienletters te werken. Laat je USP’s opvallen en uit het design springen. Zo trek je de mensen aan die geïnteresseerd zijn in jouw unieke waarden – en dat doe je door het groots aan te pakken.

2. Gebruik een thema

Buiten de essentials die iedere stand nodig heeft, zoals roll-up banners, beurswanden, beachflags en panelen, heb je nog veel ruimte over. Want wees eerlijk, een stand met iets unieks is een stand die opvalt. We hebben voor iedere beursstand tips die specifiek voor hen gelden, maar deze geldt voor iedereen. Een comfortabele loungeplek om rustig zaken te doen (zo wordt het toch nog een goede omgeving!), een filmthema of een stijl uit een periode van vroeger als de jaren 60/70: je kunt je beursstand inrichten zodat het helemaal past bij de vibe van jouw bedrijf. Zo wordt een beursstand maken super inspirerend!

Wat je daarvoor nodig hebt? Denk aan wat jouw thema typeert. Een strandthema voor een reisbureau hoeft geen zand op de vloer te hebben, een paar strandstoelen en een parasol is voldoende! Een creatieve designstudio hoeft geen groot, industrieel ontwerp te gebruiken. Je kunt net zo goed opvallen door jouw beurswand een gigantisch photoshop-bestand te laten lijken. Maak gebruik van vloerstickers als je een buiten-thema hebt, posters voor sfeer en tafelkleden om het interieur netjes én gezellig te houden. En dan hebben we het alleen nog maar over de aankleding van de stand!

Het wordt helemaal mooi als je ook de kleding van jouw personeel hierop afstemt. Kies voor een grote opvallend design met veel kleur en laat jouw textiel full-color bedrukken, of ga voor rust en kies voor zeefdruk. Wist je dat het tegenwoordig zelfs mogelijk is om jouw kleding te laten borduren? Zo laat je zien dat je gevoel voor detail hebt, iets dat je bezoekers ook in je werk terug willen zien!

3. Geef niet zomaar iets weg

De twee dingen die je het vaakst op beurzen ziet: mensen die afwisselend op het rechter- en linkerbeen staan omdat ze al vier uur niet hebben gezeten én ‘strooigoed’. Pennen, keycords en ledlampjes die alle voorbijgangers krijgen zijn leuk en veel bedrijven omarmen deze freebies. En toch kun je dit verbeteren! Geef alleen dingen weg waar je doelgroep iets aan heeft; iets dat ze dagelijks gebruiken. Het wiel is al uitgevonden, het kan heel simpel zijn. Kijk eens goed in het rond, zoek een item dat je vaak gebruikt en bedruk het. Wij kunnen écht alles dat je ziet bedrukken!

Het doel van iets weggeven is return on investment. Hoe je dit het best kunt krijgen? Geef de freebies niet alleen weg, laat de doelgroep er iets voor doen. Een rad waar je aan kunt draaien, een bingo of een andere minigame die een passief bezoekje meteen verandert in een actief kwartiertje! Onthoud jij het als iemand je USB geeft met zijn logo erop? Of onthoud je iets als je hem ‘wint’? Precies!

4. ‘Fired up, ready to go!’

De schitterende speech die Obama gaf (niet gezien? Aanrader, klik hier!), geldt ook voor jouw bemanning van de stand! Hoeveel beursstand tips je ook leest, het is het personeel dat jouw leads moet binnenhalen. Het liefst zet je iedereen van het bedrijf neer, zodat je alle expertise hebt. Helaas moet je dan of een héle grote stand hebben, óf een keuze maken in wie je meeneemt. Zorg dat je alle basiskennis paraat hebt: iemand die héél veel van je producten weet, iemand die héél veel van producenten/leveranciers of klanten weet, iemand die helemaal thuis is in indicaties en offertes: een team waarmee je alle vragen aankunt. Zo kun je snel schakelen en veel meer netwerken!

… nog één dan:

Wordt het jouw eerste beurs als bedrijf? Dan is het altijd een goed idee om een andere beurs te bezoeken en inspiratie op te doen. Wat trekt jouw aandacht? Wat neem jij mee naar huis en waarvan weet je nog hoe je eraan bent gekomen? Let goed op je concurrentie, doe een brainstorm en laat jezelf écht zien deze beurs. Fired up? Fired up! Ready to go? Ready to go!