5 Black Friday Tips voor bedrijven

5 Black Friday Tips voor bedrijven

Black Friday heeft een aantal jaar geleden een intrede gemaakt in Nederland. Hoewel dit oorspronkelijk een Amerikaanse traditie is, is het een trend die ook in Nederland steeds groter wordt. Steeds meer grote ketens spelen erop in en steeds meer Nederlanders hebben het erover. Black Friday valt net voor de dure decembermaand en is ideaal om je sales te verhogen.

De traditie vindt de dag na Thanksgiving plaats en trapt het seizoen voor kerstinkopen af in de Verenigde Staten. Over de oorsprong van de naam ‘Black Friday’ zijn veel verschillende theorieën. De meest gebruikte theorie is dat op die dag de winkeliers voor het eerst ‘in het zwart’ komen te staan, dat wil zeggen voor het eerst winst maken in het jaar. In de Verenigde Staten is het bij de boekhouding namelijk de gewoonte om verliezen in rode inkt in de boeken te schrijven. Dit zijn onze 5 tips om de inkt van jouw sales pikzwart te krijgen!

1. Kondig Black Friday aan

Je kunt een aantal dagen of weken van te voren beginnen met het aankondigen van je deals. Dit kan je doen door een tipje van de sluier op te lichten over welke producten worden afgeprijsd. Laat je klanten alvast weten wanneer de campagne begint, wat ze kunnen verwachten aan producten en kortingen, en hoelang de kortingen zullen duren. Veel klanten zullen van tevoren al gaan plannen wat ze waar willen kopen. Het is dus een goed idee om ze te laten weten dat je meedoet met Black Friday!

2. Geef je loyale klanten exclusive deals

Black Friday is een goede kans om loyale klanten te laten zien hoe belangrijk ze voor je zijn. Bied hen een extra goede deal aan door een dag van te voren te beginnen met de kortingen of extra hoge kortingen te geven. Ze zullen deze extra aandacht en moeite waarderen, en een grotere kans hebben om op deze dag een bestelling te plaatsen door de exclusieve deals.

3. Gebruik social media om je deals te promoten

Een belangrijk onderdeel is het goed promoten van je deals. Gebruik je social media kanalen om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. Dit kan je combineren met tip 1 & 2 om je deals van te voren te promoten en je loyale klanten een exclusieve deal aan te bieden. Maak op deze manier optimaal gebruik van Black Friday!

4. Verkoop online & offline

Maak niet de veronderstelling dat op Black Friday iedereen naar de winkels gaat. Hier is waar je het grootste deel van de mensen kunt vinden, maar ook genoeg mensen zullen online zoeken naar kortingen en zo de drukte en chaos vermijden. Zorg ervoor dat je je ook op deze mensen richt.

5. Vergeet Cyber Monday niet

Cyber Monday volgt de maandag na Black Friday. Het verschil is dat het op deze dag uitsluitend om online aanbiedingen gaat. In Nederland haken de online spelers vooral nog in op Black Friday. Ondanks dat Black Friday goed loopt blijkt dat de Cyber Monday ook een grote piek laat zien. De Cyber Monday is alleen nog niet zo bekend, maar er wordt gespeculeerd dat dit groter gaat worden dan de Black Friday. Maak hier gebruik van!

Dat waren ze! De 5 tips om Black Friday te rocken!!! Succes en vergeet niet onze Black Friday deals te bekijken…