Een beursstand inrichten: maak het leuk – ook voor jezelf!

Een beursstand inrichten: maak het leuk – ook voor jezelf! We kennen de voordelen van beurzen allemaal: enthousiast netwerken, veel exposure en veel – heel veel – nieuwe contacten opdoen. Het is geen wonder dat bedrijven de beurs met markeerstift in hun agenda markeren: het is het ideale moment om je te laten zien!

Maar met zoveel stands en zoveel concurrentie, hoe zorg je ervoor dat jouw stand en ontwerp opvallen? Je wilt het liefst alle bezoekers richting jouw stand. Je wilt dat natuurlijk niet dat iemand jouw presentatie mist en dat de standbouw voor niets is geweest. Een beurs is niet altijd de ideale plek om een rustig gesprek te hebben, maar je kunt je beursstand inrichten om zowel mensen aan te trekken en een rustige plek te zijn! We geven toe, een beursstand maken is veel werk en kan soms best flink ingewikkeld zijn. Daarom geeft Drukzo je vier tips. Dan wordt het toch nog een beetje ‘zonder moeite, zo geregeld’!

1. Ik zie, ik zie, een USP…

De meest ideale situatie is een persoonlijke beursgids voor iedere bezoeker die alles laat zien aan iedereen! Vergis je niet, als standbouwer heb je best veel invloed op het gedrag van bezoekers. Voordat een beursstand inrichten aan de orde komt, moet je ervoor zorgen dat je de basics klaar hebt. 80% van wat we zien komt uit beeld, 20% uit tekst. Je hoeft alleen absoluut niet alle verhaaltekst in een afbeelding te transformeren of een infographic te maken. Houd de USP’s kort en duidelijk, dan is het net zo visueel als een afbeelding.

In een setting waar zo veel andere bedrijven zijn, die potentieel hetzelfde bieden, is een beursstand maken iets dat je met veel aandacht moet doen. Maar soms is het goed om met koeienletters te werken. Laat jouw unieke kenmerken en onderscheidende factoren opvallen. Zo trek je de mensen aan die geïnteresseerd zijn in jouw unieke waarden – en dat doe je door het groots aan te pakken.

2. Gebruik een thema

Buiten de essentials die iedere stand nodig heeft, zoals roll-up banners, beurswanden, beachflags en panelen, heb je nog veel ruimte over. Want wees eerlijk, een stand met iets unieks is een stand die opvalt. We hebben voor iedere beursstand tips, maar niet alle tips gelden voor iedereen. Een comfortabele loungeplek om rustig zaken te doen, een filmthema of een stijl uit een periode van vroeger in de jaren 60/70: je kunt je beursstand inrichten zodat het helemaal past bij de vibe van jouw bedrijf. Zo wordt een beursstand maken super inspirerend en nog eens leuk ook!

Denk aan wat jouw thema typeert. Een strandthema voor een reisbureau hoeft geen zand op de vloer te hebben, een paar strandstoelen en een parasol is al voldoende! Een creatieve designstudio hoeft geen groot decor te hebben. Je kunt net zo goed opvallen door jouw beurswand een gigantisch photoshop-bestand te laten lijken. Maak gebruik van vloerstickers als je een buiten-thema hebt, posters voor sfeer en tafelkleden om het interieur netjes én gezellig te houden. En dan hebben we het alleen nog maar over de aankleding van de stand!

Het plaatje wordt compleet als ook de kleding van het personeel hierop afgestemd is. Kies voor een groot opvallend design met veel kleur en laat het textiel in full-color bedrukken of ga voor rust en kies voor zeefdruk. Wist je dat het tegenwoordig zelfs mogelijk is om jouw kleding te laten borduren? Zo laat je zien dat je oog voor detail hebt, iets dat je bezoekers ook in je werk terug willen zien!

3. Geef niet zomaar iets weg

De twee dingen die je het vaakst op beurzen ziet: mensen die afwisselend op het rechter- en linkerbeen staan omdat ze al vier uur niet hebben gezeten én ‘goodies’. Pennen, keycords en ledlampjes die alle voorbijgangers krijgen zijn leuk. Ook veel bedrijven geven maar al te graag deze freebies weg. Toch kun je dit verbeteren! Geef alleen dingen weg waar je doelgroep iets aan heeft; iets dat ze dagelijks gebruiken. Het kan heel simpel zijn. Kijk eens goed in het rond, zoek een item dat je vaak gebruikt en bedruk het. Wij kunnen écht alles dat je ziet bedrukken!

Het doel van iets weggeven is om de potentiële klant een vaste bezoeker van jouw bedrijf te maken. Geef de freebies niet alleen weg, laat de doelgroep er iets voor doen. Een rad waar je aan kunt draaien, een bingo of een ander spel die een passief bezoek meteen veranderen in een speelkwartier! Onthoud jij het als iemand je USB geeft met zijn logo erop? Of onthoud je iets als je hem ‘wint’? Dat dachten wij ook 😉

4. ‘Fired up, ready to go!’

De schitterende speech die Obama gaf (niet gezien? Wij vinden het een aanrader, klik hier!), geldt ook voor de mensen die op de stand staan! Hoeveel tips je ook leest, uiteindelijk moeten de mensen op de stand de leads binnenhalen. Het liefst zet je iedereen van het bedrijf neer, zodat je alle expertise hebt. Je moet of een heel grote stand hebben of een keuze maken in wie je meeneemt naar de beurs. Zorg dat je alle basiskennis paraat hebt: iemand die héél veel van je producten weet, iemand die héél veel van producenten/leveranciers of klanten weet, iemand die helemaal thuis is en meteen offertes kan opmaken: een team waarmee je alle vragen aankunt. Zo kun je snel schakelen en veel meer netwerken! Dit zijn natuurlijk slechts voorbeelden, maar neem mensen mee met verstand van zaken!

… nog één dan:

Wordt het jouw eerste beurs als bedrijf? Dan is het altijd een goed idee om een andere beurs te bezoeken en inspiratie op te doen. Wat trekt bij jou de aandacht? Wat neem je mee naar huis en waarvan weet je nog hoe je eraan bent gekomen? Let goed op de concurrentie, denk rustig na en laat jezelf zien deze beurs. Heb je er zin in? Heb je er zin in! Klaar om ervoor te gaan? Klaar om ervoor te gaan!