Marketing, Uncategorized @nlbe
Hoe beïnvloedt marketing de popcultuur?
Weet je hoe je aan je uitstelgedrag kunt werken? Just do it. Weet je waarom ik zo gepassioneerd ben over marketing? Simpel, I’m lovin’ it.
Als je m’n grapje doorhad, weet je al dat popcultuur en marketing op een bepaalde manier met elkaar verweven zijn. De vraag die veel experts echter niet kunnen beantwoorden is de ‘wat was er eerst vraag’. De kip of het ei? Met andere woorden: beïnvloed marketing popcultuur of andersom? Dat gaan we uitzoeken.
Het pleidooi voor popcultuur
Heb je door hoeveel reclame-uitingen je per dag ziet? Denk eens aan de weg naar je werk of school. Je telefoon, laptop, een billboard, een banner, posters in de metro, flyers in de wachtruimte, moeten we echt doorgaan? Daarom zijn onderzoekers begonnen met het uitzoeken wat voor effect al deze reclame op ons heeft.
Er is een deel van de academische wereld van mening dat we namelijk erg worden beïnvloed door de constante blootstelling aan reclame. Hoewel er weinig bewijs is dat reclame invloed heeft op gedrag. Dus hoe kun je dan veronderstellen dat het wel invloed kan hebben op popcultuur? Laten we beginnen bij Nike.
Via slimme en strategische reclames heeft Nike een verhaal verkocht waar klanten zich mee kunnen identificeren. Op deze manier spraken ze met een specifieke subcultuur, waardoor het merk vorm begon te krijgen. Het zijn mensen die waarde geven aan een merk, zodat een merk vervolgens een trend kan bepalen. In de jaren 80 waren Nike schoenen zo populair dat één op de twaalf Amerikanen een paar had. Waren het echt de schoenen die een onderdeel werden van de popcultuur, of zorgden de mensen daarvoor?
Laten we eens kijken naar hoe Nike in de jaren 80 reclame maakte voor hun schoenen. Ze verschenen in populaire films zoals “Do the right thing”, “Back to the future”, “The Goonies”, “Breakin” en“Leviathan”. Ook waren ze te zien op posters met iconen als Michael Jackson, Spike Lee, Bo Jackson en Arnold Schwarzenegger. Dus wat voor invloed had marketing op popcultuur gedurende deze tijd?
Het pleidooi voor popcultuur
Heb je wel eens van Game of Thrones gehoord? Uiteraard. Of je het nu leuk vindt of niet, het is een belangrijke serie geworden met een grote invloed op de huidige popcultuur. Het is zelfs zo populair geworden dat het nu te zien is in marketing.
Merken als Greenpeace, Mercedes en Richemont refereerden naar de serie in hun marketing-uitingen.
Deze posters zijn een duidelijk voorbeeld van hoe popcultuur is geïntegreerd in de reclamewereld om merken relevant te laten lijken. Sociale media maken dit helemaal eenvoudig. Het is soms moeilijk om het verschil tussen reclame en echte content te zien, niet waar? Het is niet makkelijk om relevant te blijven als merk in een wereld die snel verandert, waardoor het spelen met popcultuur erg aanlokkelijk is. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat het gebruiken van een bekende referentie, zoals een bekend liedje in een reclame, zorgt voor een positieve houding van consumenten ten opzichte van het merk.
Het lijkt er dus op dat de werelden van marketing en popcultuur dichterbij elkaar liggen dan we al dachten, maar wie beïnvloedt wie? We komen er waarschijnlijk nooit achter. Welke kant kies jij? Laat het ons weten in de reacties hieronder!