Drukwerk, Marketing, Zakelijk
Hoe gebruik je drukwerk in je marketingstrategie?
Als we aan marketing denken, denken we vooral aan wat we online zien of tegenkomen: social media posts, tv-spots, elektronische billboards en nog veel meer. Dat is dan ook vooral van de laatste tijd. Maar, hoe zit het met het gebruik van print marketing, bijvoorbeeld flyers of folders? Het gebruik van drukwerk is nog steeds effectief in elke marketingstrategie.
Het gebruiken van geprinte producten is tegenwoordig weer helemaal hip! Veel bedrijven gebruiken geprinte producten om hun merk bekend in de markt te maken. Tegenwoordig gaat bijna alles digitaal, daarom is drukwerk zoals een flyer of brochure die je beet kunt houden, een goed gevoel. Flyers updaten mensen bovendien met informatie. Ze gaan langer mee dan een social media post of banner advertentie op een website en kunnen gemakkelijk worden opgeborgen in tas, lade of doos. Drukwerk geeft ook een gevoel van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid voor jouw merk. Bovendien zijn ze goedkoop en gemakkelijk te bestellen en produceren.
Hier zijn enkele suggesties over hoe je drukwerk bijvoorbeeld zou kunnen gebruiken voor de marketing van jouw merk:
Verbeter de strategie. Hoe goed ontworpen jouw flyer, gevouwen folder of brochure ook is, al de gemaakte inspanning is niet effectief wanneer het product niet aan de juiste mensen wordt getoond. Deel flyers of brochures uit of plaats ze op plaatsen waar de juiste doelgroep komt. Het is een goed idee om ze te verspreiden in gebieden waar mensen op iets of iemand wachten, zoals de bij de trein, ontvangstruimtes bij een concert of de wachtkamers bij de tandarts. Veel mensen pakken een boek of tijdschrift erbij en beginnen te lezen om de tijd te doden. Zorg er daarom dus voor dat jouw flyers daar ook komt te liggen.
Gebruik banners en borden. Een goed ouderwets banner of bord is een klassieke advertentiemethode voor bedrijven. Het slaagt er altijd in om nieuwe en bestaande klanten aan te trekken, vooral wanneer ze humoristisch en grappig zijn. Zelfs als mensen jouw winkel nu niet binnengaan, zullen ze zich de boodschap of advertentie herinneren en misschien zelfs verspreiden via mond-tot-mondreclame. Bijvoorbeeld door het maken van een foto en delen op sociale media. Een bord of banner is daarmee letterlijk het uithangbord van jouw winkel of bedrijf.
Probeer direct mail marketing. Tegenwoordig is bijna iedereen zo gewend aan e-mails, dat we niet eens meer de moeite nemen om ze te lezen of te openen. Aan de andere kant is de post bij je thuisbezorgd krijgen, spannender en leuker geworden. Het is de belevenis eromheen. Je kent het gevoel vast wel, dat je op een pakje aan het wachten bent. Je kijkt er gewoon bijna naar uit. De kans is 3 keer groter, dat mensen de tijd nemen om de flyer of brochure te lezen die ze via de deur ontvangen dan digitaal verzonden per e-mail. Ga er daarom op uit en gooi de flyers door de bus!
Profiteer van beurzen en tentoonstellingen. Beurzen en tentoonstellingen zijn de beste plaatsen om de producten en diensten te presenteren aan potentiële klanten met dezelfde interesse als jij. Het is dan ook de perfecte plek om te netwerken met nieuwe en bestaande klanten. Iedereen die aanwezig is op beurzen of tentoonstellingen is een potentiële klant. Voordat ze naar de volgende stand gaan, overhandig een visitekaartje, of brochure. Klanten zullen je hierdoor blijven herinneren. Bovendien wordt de naam van jouw merk hierdoor steeds bekender.
Het toevoegen van kortingen en aanbiedingen. Iedereen houdt van een goede deal. Neem een couponcode op in je flyer of doe een voucher tussen de pagina’s van je brochure. Kortingen doen niet alleen het aantal bestellingen doen toenemen, maar ze helpen de klant ook om geld te besparen. Het is een win-win-situatie, wie kiest daar nou niet voor?
Aanvullen van giveaways met een brochure of flyer. Giveaways zijn altijd een effectieve marketingstrategie. Mensen houden van gratis spullen. Wanneer je jouw pen of monster handcrème uitdeelt, versterk de boodschap dan met een brochure of flyer. Het maakt niet uit dat de potentiële klanten op dit moment meer bezig zijn met de freebie dan met de brochure of flyer. Zodra ze thuis komen, zullen ze de tijd nemen om meer te weten te komen over je bedrijf. Bovendien zal het verhaal blijven hangen, ook kunnen potentiële klanten het verhaal nog eens op hun gemak thuis teruglezen of navertellen.
Relaties aanknopen met dezelfde bedrijven. Werk een deal uit met bedrijven in de regio, vooral met bedrijven in dezelfde sectoren als waarin jij nu actief bent. Misschien kun je visitekaartjes, flyers, brochures of zelfs koopwaar in hun winkel hebben, en kunnen ze er ook een aantal in jouw winkel achterlaten. Op deze manier worden hun klanten jouw klanten en andersom. Bovendien kun je er goede zakelijke relaties aan overhouden.
Complementair drukwerk voor bedrijven met digitale marketing. Je kunt zowel print als digitaal gebruiken als een marketingstrategie om jouw bedrijf te promoten. Waarom voeg je geen kleine teaser toe aan de volgende e-mailcampagne over een brochure of geschenk dat door de deur komt?
Neem QR-codes, social media kanalen en URL’s op in uw drukwerk. Als klanten meer willen weten over jouw bedrijf, kunnen ze deze gebruiken om de online kanalen te bezoeken. Op deze manier kan een merk eenvoudig worden gepromoot of bekender worden gemaakt.
Het opnemen van hashtags in je flyers, banners of bewegwijzering is een andere goede marketingstrategie. Mensen zullen geneigd zijn om het te gebruiken wanneer ze online posten. Hoe meer mensen de hashtag gebruiken, hoe meer de online aanwezigheid zal groeien. Zorg ervoor dat je een unieke hashtag bedenkt, die nog niemand anders gebruikt. Hierdoor zullen mensen de hashtag refereren aan jouw merk of bedrijf!
Druk iets af waarmee mensen foto’s kunnen maken, vooral wanneer er een verkoop of evenement is. Mensen zijn geneigd om er een foto van te maken en deze op sociale media te plaatsen. Iedereen kent bijvoorbeeld wel de frames of fotolijsten op festivals, waar een foto mee gemaakt kan worden!
Probeer print producten als onderdeel van jouw volgende marketingcampagne en laat ons in de reacties hieronder weten wat de resultaten daarvan zijn! Wij zijn benieuwd!