Hoe ontwerp je een logo?

Hoe ontwerp je een logo?

Een merk kan niet bestaan zonder een logo. Het is meer dan alleen een afbeelding of een aantal letters. Een logo helpt met onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Een logo is het gezicht van jouw bedrijf, het eerste dat mensen zien. Bijvoorbeeld het logo op een auto, t-shirt of op een flyer. Het vertelt andere mensen wie je bent en waar je voor staat. Het is het belangrijkste van branding. Het Nederlandse woord ‘merk’ is afgeleid van het Engelse woord ‘brand’. Het helpt klanten verbinding te maken met jouw merk.

Het ontwerpen van een logo is een stap-voor-stap proces. Wij hebben een korte handleiding over hoe je jouw eigen unieke logo kunt maken geschreven:

Wie ben je?

Wie ben je? | Hoe ontwerp je een logo? | Drukzo

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Logo’s communiceren wie je bent, wat voor persoonlijkheid je merk heeft en zelfs waar je in gelooft als bedrijf zijnde.

De eerste stap in het ontwerpen van een logo is het uitzoeken van de merkidentiteit. Bedenk waarom je jouw bedrijf bent begonnen, wat je missie en visie is, welke waarden je hoog in het vaandel hebt staan en wat je onderscheidt en anders maakt van alle andere bedrijven in dezelfde branche. Vraag jezelf af wat het doel van je merk is en wat je eraan doet om dat te bereiken.

Overweeg de persoonlijkheid van jouw merk. Welke indruk wil je dat klanten krijgen als ze jouw logo zien? Leuk? Grappig? Professioneel? Klassiek? Robuust? Creatief? Klantgericht? Vrolijk? Serieus? Al deze bijvoeglijke naamwoorden helpen je bij het verfijnen van het beeld en de stijl die je kunt gebruiken voor het logo-ontwerp. Natuurlijk zijn er nog veel meer andere termen, die je zouden kunnen helpen bij het bepalen van jouw logo! Schrijf daarom bijvoorbeeld eens op papier waarvoor jouw merk staat!

Onderzoek

Onderzoek | Hoe ontwerp je een logo? | Drukzo

Onderzoek is een belangrijke stap in het maken van een logo. Tijdens het onderzoek overweeg je alle relevante informatie, die je nodig hebt bij het vormgeven van jouw logo. Bijvoorbeeld kleuren die de doelgroep aanspreken.

Bepaal welke symbolen of afbeeldingen je kunt gebruiken. Kijk welke kleuren bij jouw merk passen. Stel jezelf de volgende vraag: ‘Laten de kleuren, symbolen of afbeeldingen die ik nu heb gebruikt de persoonlijkheid van het merk goed zien?’

Kijk ook eens naar het logo van de concurrenten. Wat voor soort logo hebben ze? Waarom hebben zij gekozen voor dat logo? Wat voor persoonlijkheid probeert hun merk uit te beelden? Concurrenten hebben misschien ook marktonderzoek gedaan. Aangezien je dezelfde doelgroep als de concurrent probeert aan te trekken, kan het handig zijn om deze informatie in het marktonderzoek mee te nemen!

Het is ook belangrijk om te zien wat de laatste trends zijn op het gebied van logo-ontwerp. Welke stijl van logo-ontwerp is op dit moment in gebruik? Wat is er niet meer trending? Als ronde logo’s nu trending en hip zijn, kies je hier dan juist voor of probeer je opvallend te zijn en te gaan voor een vierkant logo?

Marktonderzoek is echt belangrijk bij het maken van een logo. Je weet door marktonderzoek wat je wel en wat je niet moet doen! Dit zal ervoor zorgen dat het logo onderscheidend en uniek ten opzichte van de concurrentie is!

Brainstormen en schetsen

Brainstormen en schetsen | Hoe ontwerp je een logo? | Drukzo

Achter elk goed idee gaat een brainstormsessie vooraf. Nu je over alle nodige informatie beschikt en de mogelijkheden hebt overwogen, is het tijd om te beginnen met het maken van het logo ontwerp. Onze tip; pak pen en papier en ga aan de slag!

Maak verschillende versies van het logo. Probeer verschillende afbeeldingen, stijlen, vormen en vormen. Het hoeft niet perfect of gedetailleerd te zijn. Soms is het gewoon het beste om het simpel te houden. Wat belangrijk is in deze stap, is om allerlei verschillende ideeën gewoon op papier te schrijven. Het maakt niet uit als het nu nog niet perfect is! Zet het allemaal op papier en laat de creatieve geest in je los.

Brainstormen alleen is prima, maar het is het beste om het met een groep mensen te doen. Verschillende ideeën van verschillende mensen maken het proces sneller en gemakkelijker. Bovendien is het gelijk een soort check en krijg je feedback op je denkwijze.

Het opstellen van het eerste ontwerp

Het opstellen van het eerste ontwerp | Hoe ontwerp je een logo? | Drukzo

Als je klaar bent met brainstormen en hebt besloten welke stijl en ontwerp je wilt gaan gebruiken, is het tijd om een eerste ontwerp te maken. Maak verschillende versies, probeer verschillende stijlen, vormen en maten. Oefening baart kunst. Je bent hier tenslotte nog steeds bezig je idee een beetje vorm te geven.

Belangrijk om in gedachten te houden bij het maken van een logo is hoe het logo er op verschillende oppervlakken uit zal zien. Een logo moet de aandacht van mensen trekken en tegelijkertijd een boodschap overbrengen. Zorg er daarom voor dat het ontwerp het logo opvalt op grote oppervlakken zoals banners en kleine oppervlakken zoals flyers of visitekaartjes. Het maakt dus niet uit waar het logo weergeven is, het logo moet opvallen en direct duidelijk zijn.

Denk ook eens na over de kleuren die je gebruikt, hoe ziet het logo eruit op een witte achtergrond? Hoe ziet het logo eruit op een gekleurde achtergrond? Het is belangrijk om beide vragen goed te overwegen. Het kan namelijk zo zijn dat een logo anders uitvalt op een andere kleur achtergrond, dan dat je in gedachte had!

Verfijning

Verfijning | Hoe ontwerp je een logo? | Drukzo

Als je eenmaal je eerste ontwerpen hebt gemaakt, kies je de beste versie van het logo, dat je hebt gemaakt. Verbeter deze versie tot minstens drie verschillende versies van de kladversie. Ga steeds verder in detail. Let op de kleuren en het lettertype. Gebruik een online logo maker of laat iemand anders je helpen. Gebruik verschillende kleuren en lettertypen waarvan je denkt dat ze het beste bij jouw merk passen. Oefening baart kunst!

Als je klaar bent, vergelijk je de gemaakte logo’s en zet je deze tegenover elkaar af. Laat iemand een kijkje nemen en zijn of haar input geven. Het is het beste om dit aan iemand te vragen die je niet kent! Het klinkt wat vreemd, maar iemand die je goed kent zal een antwoord geven dat jij zou willen horen! Vaak uit liefdadigheid. Ga de straat op en vraag eens rond naar de mening van de mensen om je heen!

Afwerking

Afwerking | Hoe ontwerp je een logo? | Drukzo

Als je eenmaal hebt besloten met welk logo je aan de slag gaat, verfijn je het en pas je alle kleine details toe. Maak er verschillende versies van. Je weet nooit of je het ooit nodig hebt.

Tip; Maak verschillende versies voor verschillende doeleinden – afdrukken, het internet, transparante achtergrond, witte achtergrond, groot bestand of een klein bestand. Het is een kleine taak om dat nu te doen terwijl je de bestanden open hebt, maar het zal je leven zo veel gemakkelijker maken wanneer je het logo gaat gebruiken. Nu ben je klaar om jouw logo te gebruiken. Verspreid het breed en ver weg – het is de enige manier om het herkenbaar te maken. Tijd om jouw e-mail handtekening, sociale media, website en natuurlijk het nieuwe briefpapier te updaten en af te drukken!