Huisstijl, Producten
Trends voor Huisstijl Drukwerk in 2020
Er zijn altijd nieuwe trends in de wereld van design, zelfs wanneer het gaat om huisstijl drukwerk. We zeggen natuurlijk altijd dat je trouw moet blijven aan jouw merk, maar soms is het volgen van een aantal trends voor een modernere look geen slecht idee. Maak indruk op jouw werknemers, klanten en andere bedrijven door goed ontworpen kantoorartikelen met jouw huisstijl te maken.
Dit zijn de populairste merk trends die je kunt gebruiken bij het ontwerpen van kantoorartikelen voor jouw bedrijf:
Consistent en Samenhangend Ontwerp
Het zorgen voor consistentie en samenhang bij het maken van huisstijl drukwerk is meer dan simpelweg je logo overal op zetten.
Veel ontwerpers gebruiken gemakkelijk te herkennen branding elementen in al hun huisstijl drukwerk. Denk hierbij aan visitekaartjes, blocnotes en presentatie folders. Het kan zitten in de kleuren, vormen, typografie of het patroon. Hoewel, elk product moet wel ietwat van elkaar verschillen om te zorgen dat het niet lijkt op knip- en plakwerk.
Memphis Design
De Memphis design trend is een verkenning van het aparte en ongebruikelijke, wat kan resulteren in bizarre en uitdagende ontwerpen. Mensen proberen hierbij te ontsnappen aan de gebaande paden en experimenteren met hun designs. De inspiratie van deze trend komt van Art Deco, Pop Art en vijftiger jaren Kitsch.
Sommige ontwerpers hebben de Memphis stijl gebruikt in het maken van een merkidentiteit. Je ziet het vaak terug in de huisstijl drukwerk, wanneer het gaat om kleuren, vormen, patronen en groottes.
Gedurfde Kleurovergangen
Een van de belangrijkste merktrends als het gaat om grafisch design is het gebruik maken van gradients, ofwel overgangen. Zogenaamde ‘duotone gradients’ geven elk ontwerp diepte en karakter, waar platte kleuren wat saai kunnen overkomen. Het is daarom geen verrassing dat designers deze trend volgen als het gaat om het ontwerpen van huisstijl drukwerk.
Je kunt erg gedurfde dingen proberen met deze merktrend. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken bij het maken van het logo, maar ook meenemen in het ontwerp van bijvoorbeeld een envelop.
Merk Patronen
Bedrijven ontwikkelen steeds vaker patronen voor hun merk. Sommigen doen dit op basis van het logo.
Deze patronen worden vaak geplaatst op grote oppervlakten van huisstijl producten, zoals visitekaartjes, briefpapier, bedrukte schrijfblokken en soms zelfs in enveloppen. Deze merktrend zorgt voor een zogenaamd bold statement die de identiteit van jouw merk kracht laat uitstralen.
Simpel en Minimalistisch
Minimalisme is eigenlijk altijd een trend in design en heeft dan ook veel invloed op hoe kantoorartikelen vaak worden ontworpen.
Consumenten zijn gewend om heldere en ongecompliceerde designs te zien, zeker in digitale media. Veel bedrijven hebben dit door en gaan daarom voor een minimalistische benadering als het gaat om branding. Velen hebben daarom onnodige grafische foefjes verwijderd en vervangen met merkpatronen.
Ongebruikelijke Ontwerpen
Een simpel symmetrisch design ziet er misschien uitgebalanceerd uit, maar kan nogal saai overkomen. Veel ontwerpers maken daarom gebruik van asymmetrische lay-outs om te zorgen voor interessant en dynamisch huisstijl drukwerk. Of het nu gaat om een visitekaartje, presentatiemap of briefpapier.
Bijvoorbeeld: veel bedrijven verdelen hun briefpapier in drie verticale gebieden. De eerste sectie is voor het logo, de contactinformatie en soms wat ontwerp accenten. De rest is voor de tekst.
Het volgen van dit soort trends kan zorgen voor gedurfd en creatief huisstijl drukwerk. Zorg echter wel dat je dicht bij de kernwaarden van jouw bedrijf blijft. Verras je werknemers of zakenpartners vandaag nog met jouw geweldige huisstijl drukwerk!