Van e-mails tot aan een handdruk – De handleiding voor zakelijke etiquette over de hele wereld

Van e-mails tot aan een handdruk – De handleiding voor zakelijke etiquette over de hele wereld

Zakelijke etiquette lijken misschien eenvoudig, maar je merkt dat je jouw manieren over de hele wereld moet aanpassen. Hier is een korte handleiding over hoe je je kunt gedragen tijdens de volgende vergadering.

Zakelijke etiquette kan voor veel van ons, die al langere tijd in dezelfde branche hebben gewerkt, een lastig onderwerp zijn. We komen in slechte gewoontes terecht en deze kunnen echt van invloed zijn op hoe mensen ons ervaren als het gaat om zakelijke bijeenkomsten en netwerkevenementen.

Hier is onze korte handleiding met tips voor zakelijke etiquette over de hele wereld, om ongemakkelijke ontmoetingen te voorkomen.

China

China wordt gezien als de plek om de hand te schudden als het gaat om het doen van zaken. Het is het belangrijk dat je de etiquette kent bij het doen zaken en het afsluiten van zakelijke deals in dit continent. Respect is een enorme factor in de Chinese samenleving, waarbij oudere mensen en invloedrijke mensen met de grootste hoffelijkheid worden behandeld. Hier zijn enkele andere dingen om in gedachten te houden:

  • Geef jouw visitekaartjes met twee handen, neem een visitekaartje met twee handen aan en behandel het met de grootste zorg mogelijk.
  • Zorg voor een tolk als de gastheer of gastvrouw niet goed Engels kan spreken. Verwacht niet van hen dat ze met je taal doorspitten, bovendien doe je zaken in hun land.
  • Wees er altijd van bewust wie het meest belangrijke en meest invloedrijke persoon in de kamer is en begroet dit persoon als eerste.
  • Bescheidenheid is een belangrijk onderdeel van het doen van zaken in China. Accepteer nooit te snel een geschenk van een gastheer, weiger dit altijd eerst uit beleefdheid en praat niet te veel over jezelf.
  • Laat een handdruk niet te vroeg los, maar zorg ervoor dat je ook niet een te ferme handdruk geeft aan de gastheer of gastvrouw.

India

India is erkend als een nieuw, opkomend en groeiend land. Hier zijn een paar tips voor zakelijke etiquette als je het India binnenkort bezoekt:

  • Begroet de gastheer of gastvrouw met een handdruk. Je zult ook merken, dat je begroet kan worden met ‘Namaste’, waar de handpalmen bij elkaar worden gebracht op de borst en het hoofd een beetje naar voren gebogen is.
  • Namen zijn belangrijk in India en geven meestal de achtergrond van een persoon aan, maar je moet altijd een formele titel gebruiken – zelfs als je iemand persoonlijk kent – totdat je wordt verteld dat niet te doen.
  • Wissel visitekaartjes uit aan het begin van de vergadering – geef en ontvang kaarten alleen met je rechterhand – en laat een kant van het visitekaartje vertalen in de taal van de gastheer of gastvrouw.

De Verenigde Staten

De VS is een veel vrijere plek om zaken te doen, waar je niet aan zulke strikte regels of verwachtingen zult moeten voldoen. Hier zijn een paar dingen om te overwegen:

  • Gebruik voornamen bij het praten met iemand en stel jezelf en alle andere medewerkers meteen voor.
  • Handdrukken zijn belangrijk. Je zult worden beoordeeld op hoe stevig jouw handdruk is. Geef dus niet een te slappe hand, maar ook niet te stevig.
  • Amerikanen zijn strict op de uitdrukking ‘tijd is geld’, dus zorg ervoor dat je op vergaderingen op tijd aanwezig bent en goed voorbereid bent.
  • Als het gaat om het geven van visitekaartjes tijdens een eerste ontmoeting, lijkt de Verenigde Staten veel op het Verenigd Koninkrijk. Wacht tot het einde en wissel pas visitekaartjes uit, wanneer het einde van de afspraak in zich is.

Nu ken je de basis van zakendoen in de top drie veelbelovende landen om je op dit moment op te richten. Je zou nu in ‘no time’ handen moeten schudden en deals sluiten! Succes!

Drukzo heeft meer dan 10.000 verschillende gratis templates, die jou helpen bij het ontwerpen van jouw eigen visitekaartjes. Dit zal goed van pas komen bij het doen van zaken!