Horeca, Marketing
Waarom een Sterke Merkidenteit Belangrijk is voor Restaurants
Als je een bedrijf bouwt, is het ontzettend belangrijk dat je een sterk merk hebt. Dit geldt ook zeker voor restaurants. Met zo ontzettend veel concurrentie, kan het nog wel eens moeilijk zijn om klanten te trekken. Maar hoe bouw je als restaurant een goede merkidentiteit op?
Een ding is zeker: alleen goed eten koken is niet meer goed genoeg. Restaurants die succesvol willen zijn moeten zich aanpassen aan de moderne realiteit. Dit betekent dat je een sterk visueel merk nodig hebt dat precies jouw kernwaarden weet te vertalen. Slechts een cool logo en een mooi ingerichte zaak is niet voldoende.
Terwijl sommige restaurants ervoor kiezen ervoor kiezen alles bij het oude te houden, zijn er ook goede voorbeelden van restaurants die een sterke brandingstrategie in hun voordeel gebruiken. Wil jij dat ook? In deze blog nemen we een aantal geweldige visuele merkidentiteiten van restaurants onder de loep voor de juiste inspiratie.
Kris Kros
Kris Kros is een restaurant dat veel verschillende smaken aanbiedt. Hun branding is extreem kleurrijk, wat staat voor hun veelzijdigheid. De branding voelt erg speels, terwijl het tegelijkertijd ook professionaliteit uitstraalt.
Unforked
Unforked heeft ook een erg toffe merkidentiteit. Wat we het leukste vinden is dat ze elke kans pakken om indruk te maken. Werkelijk elke verpakking is voorzien van unieke tekst. We zijn vooral fan van de ‘this is not a burger’ sticker op de burger. Het laat je net iets langer stilstaan bij het eten, wat niet per se gebruikelijk is als het gaat over fast food.
Piknik
PikNik is een restaurant en winkel die is gespecialiseerd in pasta. Ze kozen een elegante stijl voor hun merk en wisten dat op een slimme manier memorabel te maken. Dit doen ze vooral met de pakkende typografie die je overal terugziet.
Julian
Restaurant Julian vond een geweldige manier om hun opening aan te kondigen, door houten lepels te gebruiken als promotionele producten. De kleine kaartjes die eraan zaten waren voorzien van leuke berichtjes als ‘er pruttelt iets heerlijks in Brookside’ en ‘steek er maar een lepel in, we zijn bijna klaar’. De branding is erg recht voor zijn raap en we weten zeker dat Julian een geweldige openingsweek heeft gehad.
Bambudda
We vinden de merkidentiteit van dit restaurant echt geweldig. De menukaart is ons favoriete onderdeel. Het restaurant heet Bambudda en gebruiken, uiteraard, bamboe elementen in hun branding. Al hun bedrukte producten stralen een bepaalde elegantie uit. Simpel maar duidelijk.
En heb je al inspiratie kunnen vinden? We zijn erg benieuwd naar de visuele merkidentiteit van jouw restaurant. Deel het vooral met ons in de reacties!