Inspiratie, Marketing
Zo bereid je jouw bedrijf voor om te WINNEN op Black Friday
Black Friday is niet langer de grootste shop feestdag in Amerika. De laatste paar jaren spreidde het winkelvirus razendsnel door Europa, waarmee het snel een van de belangrijkste dagen in het jaar werd voor retailers. In deze blog leg ik je uit hoe je jouw bedrijf kan voorbereiden om het meeste uit Black Friday te halen.
Black Friday is een Amerikaanse feestdag waarop bedrijven goede deals aanbieden. Het kreeg zijn toepasselijke naam dankzij de chaos dat het aanbracht, het veroorzaakte zelfs verkeersongelukken. Voor ondernemers kan Black Friday snel omgetoverd worden tot Bright Friday, zo lang ze goed voorbereid zijn.
Een onderzoek door Criteo onderzocht de verkoop groei op Black Friday voor 11 Europese landen (Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden, Zwitserland, en het Verenigd Koninkrijk). De verkopen groeiden de afgelopen paar jaren enorm. In Frankrijk groeide het bijvoorbeeld uit tot over 200% op Black Friday in 2017, dubbel het aantal van 2016. Nu bieden meer dan 75% van de verkopers in het VK een vorm van Black Friday promoties aan.
Dus hoe kan je Black Friday met succes benutten?
Informeer al je bestaande klanten
Het is belangrijk om je bestaande klanten te laten weten dat jouw bedrijf the place to be is op Black Friday. Deze klanten zijn erg waardevol, ze weten immers al van jouw bedrijf af. Het enige wat je ze hoeft te vertellen is dat je wat speciale aanbiedingen voor ze hebt.
Zo zorg je ervoor dat je klanten van jouw Black Friday promoties afweten:
Stuur je klanten een kaart
Als je de contact gegevens van je klanten hebt kan het erg leuk zijn om ze een oude vertrouwde kaart te geven. E-mail nieuwsbrieven worden vaak verwijderd zonder te lezen. Een kaart kan de écht de aandacht trekken.
Flyers
Deel flyers uit op straat of geef ze aan klanten nadat ze wat hebben gekocht. Je kan een kortingscode op de flyer plaatsen zodat klanten die de flyer meenemen op Black Friday extra korting kunnen krijgen.
Posters
Posters zijn perfect voor het aankondigen van eenmalige evenementen, zoals een Black Friday uitverkoop. Ze zijn handig om mensen de belangrijke details te laten weten, terwijl je ze ook een voorproefje van jouw merk en producten geeft. Je kan ze op je winkelramen plakken, of achter de kassa hangen, plekken waar mensen ze makkelijk kunnen zien.
Val op en trek potentiële klanten aan
Tijdens Black Friday gaat een grote groep potentiële klanten opzoek naar de beste deals. Het is van belang dat jouw bedrijf herkent wordt als een van de bedrijven die mee doen. Al je concurrentie zal zijn best doen om op te vallen, dus jij kan niet achterblijven. Black Friday is de dag waarop over the top standaard wordt.
Deze producten moet je overwegen voor de decoratie van jouw winkel voor Black Friday:
Black Friday starter kit
Om je leven wat makkelijker te maken hebben wij Black Friday starter kits samengesteld om je op gang te brengen. Deze starter kits zijn gevuld met producten om jouw Black Friday een groot succes te maken. We hebben een budget versie, een medium versie, en een pro versie.
Hoeveel korting moet je geven op Black Friday?
Black Friday draait om het scoren van goede deals. Maar hoeveel korting moet je geven? Helaas is er geen makkelijke manier om deze vraag te beantwoorden. Het eerste wat je moet doen is uitzoeken hoeveel korting je kan geven, zonder verlies te draaien. Daarna kan je rondkijken en betere deals dan je concurrentie geven, zodat jouw klanten sneller naar jou komen.
Let op: je zal niet de boost in verkopen krijgen waar je naar op zoek bent als je een korting van 10% of minder geeft. Zelfs als dit al een hoge korting is vergeleken met je gewoonlijke prijzen, klanten worden hier niet door geprikkeld. Andere bedrijven hebben Black Friday kortingen die veel extremer zullen zijn.
“Maar ik ga al Kerst promoties doen…”
Ik hoor elk jaar deze vraag: “Gaat mijn Black Friday promoties mijn opbrengst tijdens de Kerst periode niet verpesten?” Het antwoord hierop is: nee. Het is aan de ene kant wel waar dat 1 op de 5 klanten hun Kerst cadeautjes op Black Friday kopen. Maar onderzoek laat zien dat het grootste gedeelte van onze uitgaven voor onszelf is. 42% van de winkelaars weten al wat ze willen kopen ver voor Black Friday. Ze hebben dan iets op hun wenslijst en wachten tot Black Friday om het met een goede deal te kopen.
Inspiratie voor Black Friday marketing
Inspiratie nodig om je eigen spectaculaire Black Friday campagne op te zetten? In dit blog geven wij je 10 ideeën voor een succesvolle Black Friday.
Tijd om voor te bereiden
Nu ben je volledig uitgerust om te beginnen met jouw eigen Black Friday promoties. Laat ons weten hoe alles is gegaan door een reactie achter te laten!