Je eigen, unieke flyers maken is zo geregeld met onze online Canva tool. Zo heb je in vier stappen een unieke flyer voor jouw bedrijf.
Begin direct met ontwerpen of lees eerst ons stappenplan.
Flyers maken
Stap 1 : Bedenk wat je wilt zeggen.
Bij het maken van een effectieve flyer is het cruciaal om duidelijk te weten wat je wilt overbrengen. Zet alle informatie op een rijtje en schrijf de tekst die je op jouw flyer wilt drukken. Hier spelen de 5 W-vragen een essentiële rol.
Wie: Denk aan de doelgroep die je wilt bereiken met je flyers. Zijn het bestaande klanten, prospects of een specifieke groep? Het begrijpen van je publiek is cruciaal voor het maken van een relevante boodschap.
Wat: Wat is het doel van je campagne? Moet het een product of dienst promoten, een evenement aankondigen, of informatie verstrekken over je bedrijf? Definieer duidelijk wat je wilt communiceren.
Waar: Waar wil je flyers verspreiden? Een drukke straat, in jouw winkel of via direct mail? De locatie en het gebruik bepalen het ontwerp en de inhoud van je flyer.
Wanneer: Is je boodschap tijdsgebonden of heb je een specifieke datum voor je evenement of lancering? Neem dit mee bij het maken van je flyer.
Hoe: Hoe wil je dat mensen reageren op je flyer? Als je tot een bepaalde actie wilt aanzetten, zorg dan voor een duidelijke call-to-action in je ontwerp en inhoud.
Kies op basis hiervan tussen een enkelzijdige of
dubbelzijdige flyer. Daarnaast zijn er
templates om je flyers te maken in Canva op basis van werkveld, zoals de bruiloftsindustrie, advocatuur en de landbouw. Je kunt het je zo gek niet bedenken, en wij hebben er wel iets voor.
Stap 2 : Kies een formaat.
A5 is het meest gangbare formaat voor reclame. Dit formaat is 148 x 210 mm en is de ideale balans tussen betaalbaarheid en creatieve ruimte.
A6 (105 x 148 mm) is handig als uitnodiging voor evenementen; door het kleine formaat neem je ‘m altijd mee.
A4 (210 x 297 mm) wordt gebruikt voor mededelingen met een grote visuele impact. Zo komt je design goed tot zijn recht!
Stap 3 : Vul het template met jouw tekst.
Denk na over wat je het belangrijkst vindt en geef dit een zo opvallend mogelijke plek. Werk bijvoorbeeld met bulletpoints, die trekken de aandacht en geven informatie overzichtelijk weer.
Canva is voorzien van honderden verschillende stock foto's, afbeeldingen en lettertypen. Als je jouw eigen foto's wilt gebruiken, kun je deze gemakkelijk uploaden.
Beperk jezelf niet door alleen de afbeeldingen en tekst aan te passen in jouw template. Pas bijvoorbeeld de kleuren, de fonts of zelfs de lay-out aan. Kies voor opvallende lettertypen die gemakkelijk te lezen zijn als je de aandacht wilt trekken. Zelfs als je een template gebruikt, kun je je eigen smaken toevoegen binnen de Canva-editor.
Stap 4 : Controleer je design en bestel jouw flyers.
Controleer je eindproduct. Tevreden? Kies dan de papiersoort en jouw oplage.
Bestel jouw flyers en ontvang ze wanneer jou dat uitkomt! Je kunt kiezen tussen verschillende levertijden, zodat je jouw bestelling ontvangt wanneer het jou uitkomt.
Extra tips voor een opvallende flyer
Inhoud: Stick to the basics: wie, wat, waar, wanneer en hoe. Maak een duidelijke call-to-action zodat je doelgroep je boodschap direct begrijpt. Begin met een pakkende kop die de aandacht trekt en de kernboodschap van je flyer samenvat.
Opmaak: Maak de tekst het grootste op jouw ontwerp. Je wilt iets vertellen en dat doe je veelal met tekst. Kies een contrasterende kleur voor het onderwerp, dat valt extra op. Integreer grafische elementen zoals een pijl als je iets wilt benadrukken.
Effectiviteit: Gebruik een QR-code! Hiermee haal je snel mensen naar je website of sociale media platformen. Let op dat de minimale afmeting van een QR-code 1.5 by 1.5 centimeter moet zijn.
Oplage:Hoe hoger de oplage, hoe lager de stuksprijs! Bestel je een hoge oplage? Adverteer dan dingen die lang relevant zijn. Zo kun je de flyers langer inzetten – meer waar voor je geld!
Worden afgedrukt zoals het voorbeeld
“Worden afgedrukt zoals het voorbeeld. Geleverd op de voorziene datum. Netjes verpakt. Al vele malen van hun diensten gebruik gemaakt en heel tevreden over. ”
Anita